كشت وپرورش قارچ
زيست دبيرستان/كتاب زيست
درباره ي كتاب هاي زيست دوره ي دبيرستان

:: مقدمه

 
 

با آگاهي از اهميت كشت و زرع و توجه به اين مطلب كه بخش كشاورزي حدود 27% از توليد ناخالص ملي و 80% از محصولات اساسي مورد نياز كشور را توليد كرده و در صادرات غير نفتي نيز سهمي معادل 40% دارا مي‌باشد، در مي يابيم كه بخش كشاورزي در هر كشوري مي‌تواند نقش بسيار مهمي را در توليد ناخالص ملي آن كشور ايفا كند. اين امر نيز از طريق توليد محصولات كشاورزي، مصرف در داخل و صادرات به ساير كشورها و ايجاد زمينه هاي اشتغال زايي امكانپذپر است. پس حفظ و توسعه اين بخش بايد در سر لوحه اهدافمان قرار گيرد.

رشد سريع اين بخش علاوه بر دارا بودن اهميت در بهبود كيفيت زندگي 40%  از مردم جهان كه از راه كشاورزي امرار معاش مي‌كنند، براي تضمين عرضه كافي مواد غذايي تمام ملل جهان كه جمعيت آنها با سرعت زيادي در حال رشد است، ضروري است.

خوب است بدانيم ترويج و آموزش كشاورزي، اهرم عمران روستايي و بازوي قوي توسعه كشاورزي است كه اين دو نيز خود بخشي از عمران ملي محسوب مي‌شوند و بدون توسعه كشاورزي، عمران ملي يا امكانپذير نبوده و يا لااقل در كشورهاي جهان سوم با دشواري همراه است. لذا آموزش و ترويج كشاورزي از ضروريات است چون موجب تسهيل پذيرش تكنولوژي مناسب و روشهاي جديد كشت و كار توسط كشاورزان و روستاييان شده و باعث مي‌شود كه آنها سطح توليدات خود را افزايش دهند.

پرورش قارچ خوراكي يكي از اين تكنولوژي هاست كه توسط ترويج و توسعه آن مي‌توان گام مؤثري در تأمين مواد غذايي، ايجاد اشتغال جنبي مناسب و افزايش سطح درآمد كشاورزان برداشت. البته اين تكنولوژي جوان در شهرهاي بزرگ ايران با تأسيس كشت و صنعت هاي توليد قارچ بخصوص در اطراف تهران و با توجه به مناسب بودن شرايط جوي در اكثر نقاط ايران، در كشور ما در حال توسعه زيادي است. در استان هاي خراسان، كرمان، چهار محال و بختياري، كرمانشاه، خوزستان، مازندران، اصفهان و يزد نيز مراكز كشت قارچ موجودند.

از لحاظ توليد قارچ در سطح جهان نيز چين با توليد ساليانه 2245800 تن، فرانسه با 232000 تن، هلند با 165350 تن، ايتاليا با 102000 تن، ژاپن با 336430 تن، انگلستان با 118000 تن، آمريكا با 344717 تن، كشورهاي عمده توليد كننده جهان مي باشند و كلاً در جهان سالانه 4264286 تن توليد قارچ داريم.

تقسيم بندي قارچها از نظر نوع دريافت مواد غذايي

الف تجزيه كننده اوليه: قارچهايي كه قادر باشند مواد اوليه را خود تجزيه كنند و مواد غذايي خود را بدست آورند.

ب تجزيه كننده ثانويه: قارچهايي كه محتاج به يك سري ميكروارگانيزمهايي هستند تا محيط كشت را تجزيه كنند تا قارچ بتواند روي محيط كشت تجزيه شده رشد كند.

تقسيم بندي قارچها از لحاظ نوع زندگي

الف انگل: قارچهايي كه روي موجودات زنده ديگر زندگي مي كنند و غذاي خود را بدست مي‌آورند.

ب همزيستي: برخي از قارچها بصورت همزيست با ريشه گياهان هستند كه به اين قارچها ميكوريزا مي‌گويند.

ج ساپروفيت (گندروي): قارچهايي كه روي محيطهاي مرده رشد مي‌كنند.

 

 :: تاريخچه استفاده از قارچ خوراكي

 
 

قارچها موجوداتي هستند كه از ادوار قديم با انسان بوده اند. سوابق فسيلي آنها به دوران پر كامبرين و دونين بر مي‌گردد. تاريخ مصرف قارچ هاي خوراكي بعنوان غذا و دارو به زماني بسيار دور برمي‌گردد و حتي انسان هاي نخستين از خواص ويژه قارچ ها اطلاع داشتند. آزتك ها از قارچها بعنوان مواد توهم زا در فالگيري استفاده مي‌كردند و قارچ را گوشت خدا God's flesh مي‌ناميدند. نوشابه مستي‌آور سوما نيز چيزي جز عصاره آمانيتا موسکاریای سمي نبوده كه از گروه قارچ هاي كلاهكدار است. در كتب پزشكي هند باستان، سامهيتا قارچ ها را به سه دسته خوراكي، سمي و دارويي تقسيم كرده اند. يك نوع قارچ كوچك بنام پسيلوسيپ مورد استفاده سرخپوستان آمريكا بوده كه براي ازدياد بينايي استفاده مي‌شده. وايكينگها در شمال اروپا قارچ نيمه سمي و گيج كننده مي‌خوردند و حالتي شبيه نيمه مستي به آنها دست مي‌داد.

پرورش قارچهاي خوراكي حدوداً به 20 قرن پيش در ژاپن و چين بر مي‌گردد. كاشت قارچ در گلخانه اولين بار در سوئد در سال 1754 ميلادي ابداع شد.

:: قارچهاي سمي و خوراكي

 
 

چگونگي تشخيص قارچ خوراكي از سمي بسيار مشكل بوده، ديگر راههاي قديمي مانند سياه شدن قاشق هاي نقره اي توسط قارچ هاي سمي و يا داشتن بوي بد و تركيبات و ترشحات ناخوشايند توسط آنها ملاك تشخيص نمي‌باشد. قارچ آمانیتا موسکاریا كلاهك قرمز و لكه هاي سفيد و خوشرنگ حتي تا ساعتها پس از تغذيه توليد ناراحتي نكرده، ولي بعد از چند ساعت باعث ناراحتي هاي شديد روده اي و در نهايت مرگ مي‌شود. اين قارچها بنام فرشته مرگ يا فرشته هاي فاسد كننده لقب يافته‌اند و اثر اين قارچ و نيز قارچ هايي نظير ايلودنس، لاكتاريوس،‌ لرئوس، هلولا و آندودي مشابه اثر مار زنگي اعلام شده و تا بحال قربانيان زيادي نيز داده است. لذا بهترين راه اين است كه گونه هاي مختلف قارچ خوراكي را بدقت شناسايي كرده و از مصرف قارچ هاي ناشناخته خودداري شود و حتي شناسايي خانواده و جنس نيز كفايت نمي‌كند، زيرا در بسياري از خانواده ها و جنس ها ممكن است گونه هاي خوراكي و غير خوراكي وجود داشته باشد.

 

مزاياي كشت قارچ خوراكي نسبت به ديگر محصولات كشاورزي

 
 

مزاياي كشت قارچ خوراكي نسبت به ديگر محصولات كشاورزي

1 اطمينان از خوراكي بودن قارچ كشت شده

2 جلوگيري از آلودگي محيط زيست : سالانه مقدار زيادي از ضايعات كشاورزي در محيط مانده و استفاده صحيح از آنها نمي‌شود و با ماندن در محيط ايجاد آلودگي مي‌كند. طبق آمار سالانه حدود 20 ميليون تن ضايعات كشاورزي از بين مي‌روند كه مي‌توان با استفاده از اين ضايعات در پرورش قارچ خوراكي علاوه بر توليد قارچ خوراكي، از كمپوست باقيمانده به عنوان كود آلي و در برخي موارد بعنوان غذاي دام و طيور استفاده كرد كه با توليد قارچ خوراكي چرخه تجزيه شدن بقاياي كشاورزي سريعتر شده و جلوي آلودگي محيط زيست نيز گرفته مي شود.

3 قارچ را مي توان در محيطهاي سربسته و سالن ها پرورش داد و اين امر باعث مي‌شود كه بتوانيم شرايط نامساعد محيطي را كنترل كنيم.

4 قارچها نسبت به بسياري از محصولات دوره رشد كوتاهي دارند و به همين منظور مي‌توان چندين بار در سال قارچ برداشت شود و همين امر باعث شده كه حرفة سودآوري باشد.

5 قارچ خوراكي امروزه بعنوان يك غذاي لذيذ و كامل و مفيد در دنيا به حساب مي‌آيد.

6 استفاده مفيد از واحد سطح: در يك محيط سربسته مي‌توانيم با ايجاد طبقات مختلف از سطح به نحو احسن استفاده كنيم.

7 ايجاد اشتغالزايي بالا: پرورش قارچ نسبت به سطح محدودي كه مورد استفاده قرار مي‌گيرد از اشتغالزائي بالائي برخوردار است.

8 قارچ خوراكي بيشترين ميزان محصول را در واحد سطح نسبت به سبزيجات و گياهان گلخانه اي دارد.

 

:: خواص غذايي و درماني قارچ

 
 

به دنبال كمبود جهاني پروتئين بويژه در جهان سوم از سال 1960 به بعد تحقيقات بسياري در رابطه با پروتئين انواع قارچ هاي خوراكي صورت گرفت و ميزان پروتئين قارچهاي خوراكي از حداقل 8/1 تا 9/5 درصد وزن خشک قارچ گزارش شد. ميزان درصد پروتئين قارچ بستگي به نژاد قارچ، شرايط زراعي، اندام مورد آزمايش، مرحله رشدي، ميزان آب موجود در بافت، چرخه باردهي، فاصله زماني بين زمان برداشت و زمان اندازه گيري پروتئين دارد. به عبارتي پروتئين قارچ تازه در حدود دو برابر پروتئين اغلب سبزيجات و حبوبات بوده و به علت درصد بالاي رطوبت گوشت آن از نظر هضم مانند سبزيجات و حبوبات است. (پروتئين آن 70 تا 90% قابليت هضم دارد) و اصولاً پروتئين قارچ خوراكي از لحاظ ارزش غذايي در حد فاصل پروتئين گوشت و سبزيجات قرار گرفته است و مصرف آن براي ميانسالان و سالخوردگان به جاي گوشت قرمز توصيه مي‌‌‌شود.

همچنين يك فرد بالغ حدود 10000 كيلو ژول انرژي در روز نياز دارد و قارچهاي خوراكي به علت داشتن 2/4% وزن تر كربوهيدرات قادرند بط


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





10 / 1 / 1391برچسب:, :: 14:42 :: نويسنده : مجيد نقيب

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان زيست دبيرستان/كتاب زيست و آدرس zistkadeh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 10
بازدید هفته : 39
بازدید ماه : 39
بازدید کل : 23177
تعداد مطالب : 10
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1